Hvordan gi innspill

I løpet av våren og høsten 2021 vil Maritim21 gjennomføre en rekke strategiske arbeidsmøter. I etterkant av de strategiske arbeidsmøtene vil det være mulig for alle som ønsker det å gi innspill på tema og de spørsmålene som ble tatt opp i møtet (se tema og spørsmål i teksten under).

For å gi inspill, sender du en epost til Maren Nygård Basso (epost: maren@menon.no) i Menon Economics og hun vil sende deg en link til et skjema der du kan gi ditt innspill. Merk eposten med hvilket/hvilke tema du ønsker å gi innspill på og på vegne av hvem.

I avsnittene under vil du se hvilke tema/undertema det er mulig å gi innspill på og på hvilke spørsmål.

Tema: Kompetanse i maritim næring

Bedriftenes kompetansebehov og utdanningstilbudet

  • Hva slags kompetanse har maritime bedrifter behov for mot 2030, og hvordan blir kompetansebehovene påvirket av tunge trender som grønn omstilling og digitalisering? Vil bedriftene etterspørre mer spesifikk maritim kompetanse, eller vil etterspørselen rettes mer mot generiske fagområder?
  • Hvordan kan utdanningsinstitusjonene møte rederienes og andre maritime aktørers spesifikke kompetansebehov? Mao, hvordan sikre at den maritime utdanningen er relevant og holder høyt faglig nivå?
  • På hvilken måte bør klima- og miljøutfordringer og digitalisering håndteres av utdanningsinstitusjonene? Bør temaene integreres i eksisterende programmer og kurs innenfor maritim utdanning, bør det opprettes egne programmer og kurs, eller bør temaene overlates til programmer og kurs utenfor det maritime?
  • Hvordan vil behovet for etter- og videreutdanning utvikle seg mot 2030, og hvordan bør utdanningsinstitusjonene møte detteForsknings- og innovasjonskompetanse.

Forsknings- og innovasjonskompetanse

  • Er forskningsmiljøene relevante nok og holder de et tilstrekkelig høyt internasjonalt nivå?
  • Har bedriftene tilstrekkelig forskningskompetanse internt til å være gode bestillere av og samarbeidspartnere i forskningsprosjekter, samt til å utnytte forskningsresultater til kommersialiserbare innovasjoner?
  • Er arbeidsdeling og grenseflater mellom forskningsmiljøene og næringslivet hensiktsmessig? Hvor tette er koblingene mellom forskningsinstitusjoner og bedriftene? Hva kan gjøres for å styrke koblingene?
  • I hvor stor grad er det behov for maritim spesifikk forskerutdanning, og utdannes det nok forskere med maritim kompetanse?

Tema: Grønn omstilling

Omstilling til grønn skipsfart

  • Hvordan skal maritim næring bidra til at Norge når sine klimaforpliktelser?
  • Hva slags fremdriftssystemer og energibærere vil vi se i ulike fartøysegmenter mot 2030? Hva er de viktigste kostnads- og verdidriverne for rederienes valg?
  • Hvordan vil rederienes valg av fremdriftssystemer og energibærere påvirkes av internasjonale og nasjonale reguleringer og rammevilkår?
  • Hvilke land går foran mht. strategier, investeringer og reguleringer for grønn skipsfart?
  • Hva er de viktigste flaskehalsene mot grønn omstilling i global og nasjonal skipsfart – teknologi, politikk eller økonomi?

Grønn maritim industri

  • Hvor er de største teknologiske barrierene mot omstilling til grønn skipsfart?
  • Hvilke teknologier og løsninger kan/bør tas i bruk for å optimalisere energiforbruket til den maritim industrien? Legges det for mye vekt på energibærere istedenfor energikildene?
  • Hvor er forskningsfronten og hvor tette er koblingene mellom forskningsinstitusjonene og bedriftene?
  • Hvilke konkrete tiltak kan myndighetene ta for å bidra til å realisere potensialet mot en grønn maritim industri? (eks. investering i infrastruktur, virkemidler mot pilotering/testing og demonstrasjon, finansieringsordninger)
  • Hvor har Norge konkurransefortrinn, det vil si hvilke konkurranseparametere innen maritim industri er vi sterkest på? (eks. samarbeid og verdikjeder, infrastruktur, pris, kvalitet, innovasjon, kompetanse)
  • Hvor er Norges konkurranseulemper innen maritim industri? (Eks. høye kostnader, små volumer, fragmenterte verdikjeder, lav kvalitet, manglende synlighet i markedene, proteksjonisme i markedene).